Äntligen är vi ute på bloggen igen

29/7 – 2010 Rendsburg-Brunsbuttel

Efter att ha lämnat masten i Marina Schreibers vård, och Glenn följde med masten ända in i lagerhallen och försäkrade sig  om att masten får en bra sovplats till nästa sommar.  Herr Schreiber och Herr Roseman tog väl hand om oss och masten under avmastningen. Avmastningen tog ca 3tim.  Kl. 13.00 avgick Ameline Eleonore utan mast mot Brunsbuttel anlände kl. 17.00 där vi fyllde på matförrådet och tillbringade natten.

30/7-2010 Brunsbuttel- Ottendorf

Kl.14.00 lämnar vi hamnen i Brunsbuttel för att slussas ut i Elbe. Vi slussar i regn och när slussportarna öppnas ser vi ett Elbe med vita gäss, det känns lite läskigt med tanke på att vi nu är utan mast, vilket vi inte är vana vid.  Men allt går bra och vi korsar Elbe för att följa floden på sydsidan mot mynningen och trafiken. Vi går utan för farleden och nära de gröna bojarna för att ha koll på var vi skall gå in till Halderner kanal.  När vi närmar oss inloppet till den lilla hamnen som ligger i anslutning till kanalen får vi följa uppochner vända grönmarkerade sopkvaster (typ. Blåkullakvastar) för att inte fastna i sanden. Vi kommer in i den lilla hamnen och möts av hamnkaptenen (i 80-års åldern) som bor med sin fru i en husvagn alldeles intill. Han har många råd att ge och verkar ha mycket erfarenhet och bestämda uppfattningar om det mesta. Vi planerar att gå vidare nästa morgon. På inrådan av hamnkapten bäst vid 08.00 då vattenståndet skall vara mer än tillräckligt för våran båt. Dels för att kunna lämna hamnen men också för att passera bron vid slussen.

Vi tar en promenad till slussvaktarstugan för att sätta en lapp på dörren om att vi vill slussa imorgon bitti.  När vi återvänder till båten så står den utan vatten och rätt i leran. Det är en märklig upplevelse och vi vet inte riktigt vad vi skall tänka och känna. Detta är något helt nytt för oss.


    


31/7-2010 Ottendorf-Bederkasen

Vi gör loss 07.50 för att upptäcka att vi inte kommer mer än ett par meter från bryggan. Vi hade uppenbarligen väntat för länge och vattenståndet hade börjat sjunka igen. Det var bara att gilla läget så vi tog en promenad in till den lilla byn som lägligt erbjöd en marknad.  Vid 14.15 gjorde vi ett nytt försök och med lite hjälp av Holländska båtgrannar kom vi loss från dyn och tuffade vidare mot slussen. Påväg mot slussen ligger jag på knä böjd och trycker en slang ner i en spann med färskvatten, allt för att slippa ge motorn detta lervatten.

     

Glada och lättade börjar vi nu vår resa på Halderner kanal mot Bremerhaven.  Kl. 18.00 stannar vi för natten i Bederkasen. Vi tar en tur i byn och roar oss på lekplatsen.

1/8-2010 Bederkasen – Bremerhaven

Dagen börjar med en rask promenad och ett härligt väder som lovar sol och värme. Vi går till duschen för att testa en kalldusch, det är ju alltid uppfriskande, efteråt. Vi får också höra det varit kall dusch de senaste 2 dagarna och detta får vi betala, jag tror den dyraste hamnavgiften hittills 19 Euro.

Vi elva tiden lämnar vi hamnen. Amie och Callum väljer att cykla utmed kanalen och kliva på längre fram. Vi har en härlig kanaltur, precis som vi tänkt att den skulle vara. Dvs värme, sol och en långsam resa med naturen alldeles nära. Men oj, nu går det väl lite väl långsamt, Glenn. Och Aline och Nina får upp på däck för att gunga båten från sida till sida för att inte fastna i leran. Antagligen slickar vi precis botten. Båten sticker 1.50 och tiefgang (djupgåendet) i kanalen är 1.50. Så nu blir det inte några kanaler med 1.50 djup, säger Glenn. 

   

Amie och Callum väljer att forsätta cykla efter den första slussen och hoppa på senare. Vilket visar sig inte vara ett alltför smart val. De får svårt att följa kanalen hela vägen och vi hittar ingen brygga att stanna vid. Efter en hel del telefonkonfererande så lyckas vi hitta varandra och de kan kliva ombord med ömmande rumpor.

Kl. 16.30 knyter vi fast oss i City Port i Bremerhaven och sekunden efter glider en bil upp på kajen och mannen i bilen presenterar sig som Hafenmeister och önskar oss välkomna att besöka honom på hans Buro.  Hafenmaister återvänder till sin Buro och hissar den svenska flaggan som en välkomstgest. Vi betalar hamnavgiften som är
6 euro.
Här finns inte någon internetuppkoppling så vi försöker hitta någon på stan.




2/8- 2010 Bremerhaven - Oldenburg
Nu sitter vi i Oldenburg och bloggar på en krog med utsikt över våran gröna båt och kollar hur mycket vatten vi har under kölen. Ser du båten?


Kommentarer
Postat av: Helena och Eive

Skönt att ni fått internetkontakt.. Vi började undra vad ni tagit vägen. Det verkar vara ett äventyr som tar tid, det där med kanaler, lera, slussning och sånt. Jag (Helena)börjar nu förbereda mej för att fixa även Ninas arbete under hösten.Så ta det lugnt. Vi undrar om ni har ätit bratwurst?

Kramar från Mölnlycke

2010-08-02 @ 22:04:28
Postat av: evelyn pickard

Hej - det är Callum mamma. Been following your blog thanks to Google translator and following your trip! Just wondering if Cal got the message that my Dad passed away on Thursday. Please ask him to drop a line if he can. Thanks!

2010-08-02 @ 22:17:23
Postat av: Thomas

Hej Vänner !



Oj vad roligt att få läsa om alla äventyr. Mycket av det som hände var ju ändå väntat med tanke på tidigare samtal. Skillnaden är att nu är det verklighet - Er verklighet !



Antar att Ni kom loss från Oldenburg och nu stävar längs Küstenkanal vidare mot Holland.



Skriv mer när Ni har tid.



Hej Svejs !

Postat av: Henrik och Marie

Vi har haft så fullt upp att vi inte förstått vad vi missat med eran blogg. Vi är imponerade!Fantastiskt stort att förverkliga sin dröm som ni nu gör! Hur lång blir er resa? Vi hoppas på att få träffas när ni kommer hem. Stora kramar Marie och Henrik.

2010-08-04 @ 15:53:35
Postat av: Titti

Jösses vilket äventyr nu är väl Glenn i sitt esse...hihi Vilka historier vi skall få höra när vi åker till Barcelona! Patriks förste kock har sagt upp sig så jag håller tummarna för att han kan tänka sig att jobba när vi är borta!



Kramisar

2010-08-05 @ 10:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0