18-20 aug Gennep - Vierlingsbeek och sen hem

Efter en natt i Genneps marina hade vi inte långt kvar till Vierlingsbeek. Trots att vi försökte dra ut på resan så kom vi fram nästan en timme före avtalad tid och på kajen stod Martin och väntade på oss. Lyftbanden hängde färdiga att ta upp Ameline Eleonore ur floden. Och innan vi hann blinka stod hon stadigt på land. Lite sorgligt och konstigt kändes det att helt plötsligt befinna sig på landbacken. Men hon kommer att få det bra inomhus utan snö och vind i vinter. Martin verkar också vara en ordningsam man och tar säkert bra hand om henne. Vi mutade honom med vad som var kvar i vårat skafferi.
Vierlingsbeek är en sömning liten by på Holländska landsbygden och människorna här verkade lite blygare än de vi träffat tidigare under våran resa.
Våran sista natt sov vi i båten på land i båthallen, det kändes mer än märkligt att ligga uppe i luften. Det blev en tidig 2km morronpromenad med åtta stora väskor mot stationen genom byn. Våran hopfällbara kärra från Hjertmans fick genomgå ett svårt test och höll hela vägen hem. Efter två byten och två och en halv timma senare anlände vi till Amstel där vi bokat buss mot Göteborg. Här tillbringde vi fem timmar på en gräsmatta i en vägkorsning väntandes på incheckning. Kl. 16.00 Lämnar vi Amstel med Eurolines buss mot Hamburg. Detta blir en annan resa genom många utav de städer vi besökt tidigare. I Hamburg får vi vänta på vårt byte av buss drygt två timmar mitt i natten. Vi kliver på en buss som ser ut som den genomgått en centrifug och lyckas hitta några lediga platser. Detta blir en svettig och jobbig resa mot Göteborg. Efter 20tim i buss kommer vi till slut till Göteborg och Mamma och Leif möter oss och kör oss den sista biten hem, det var värt mycket för vi var såå trötta. Vi har redan bestämt oss för att aldrig mer ta bussen.

Några reflektioner efter våran resa så här långt:
Glenn;
Det var roligt att prata med alla hjälpsamma människor som dök upp utan att man ens bett dem om hjälp. Tex. I Rendsburg stod det en man från Island och gav oss 1euro när vi saknade växel. I Gouda kom en glad man cyklande från sitt hus fem km bort för att höra vad som hänt med våran mast.
Att slussa uppåt i stora slussar har hittills vara helt odramatiskt, vattnet har knappt rört sig inne i slussen.
Allt behöver inte vara helt fix och färdigt innan man ger sig av och behöver man hjälp så finns den alltid att tillgå utan några större bekymmer är vår erfarenhet så här långt.
Det som varit annorlunda, att ligga med båten i så många städer.
Det som varit roligast, alla som frågat om vad som hänt med masten och våra fantasifulla svar.
Mest nöjd med, att vi kommit fram utan problem, bara nöje.

Amie, 19år;
Det har varit kul att se lite andra platser än vi brukar på våra segelsemstrar. Oldenburg var en mysig stad.

Callum 20år,(från Kapstaden); Den mest annorlunda staden, Oldenburg en plats man förmodligen aldrig skulle besökt. Jag gillar Gronningen och skulle kunna tänka mig att bo där.

Aline, 15år; Det har varit kul och spännnande men eftersom man lever i nästan en månad på 14 kvadratmeter så träffas man ju hela tiden och det har ju ha sina goda och dåliga sidor...Men för övrigt har det varit en rolig resa och det är roligt att komma till städer som man aldrig ens har hört talas om och kanske aldrig hade besökt annars som helt klart är värda att besöka. Sammanfattningsvis har resan varit jätterolig men kanske liiite lång för en tjej på 15 år som mig. Tips från mig på en stad som verkligen är värd ett besök, Amsterdam såklart ;D 
 
Nina; Överraskad av alla trevliga och hjälpsamma människor vi mött. När vi kom in i Dordrechts marina och fick en känsla av att vara i medelhavet. Att alla vackra mornar på kanaler och floder stilla glida genom vackra landskap.

Bästa marinan: Dordrecht, Holland
Vackraste liggplatsen: Gouda, Holland
Bästa hamnkapten: Ottendorf, Tyskland
Dyraste marinan: Bederkeesa, Heldernerkanal,Tyskland
Vanligast ljudet: kvack, kvack och bä bä
Vildaste slussen: Gouda söderut

           

Gomiddag i Maasbommel

Idag blev det en ordentlig sovmorron och en mycket sen frukost i Den Goudes Ham i Maasbommel.
Det är ju 20-årig brölloppsdag idag, så då får man väl unna sig ett och annat. Det såg ut att bli lite sol idag men nu regnar det igen.
Nu är det snart slut på äventyret för den här gången, två nätter till och sen är vi på hemväg. Vilket också blir ett äventyr, 12tim på tåg och buss med en massa väskor.
Nu säger Glenn att han farit med lite osanning vad det gäller platsens geografiska placering så rätt skall vara rätt. Vi befinner oss ca 2mil väster om Nijmegen.
När regnet stillat sig tuffar vi vidare längs Maas till Gennep (2mil syd Nijmegen) och gör ett stopp där för natten. Då har vi 15km kvar till slutmålet, Vierlingsbeek.

17 aug. Waal och Maas

Idag har vi rest tillsammans med pråmar genom Holländska landsbygd och sett både kor och får beta. Stora skaror av gäss har flugit över våra huvuden. Vi har slussat tillsammans med en stoor pråm i en stoor sluss, tack Thomas för tipset med att vänta tills pråmen lämnat slussen. Vi har också passerat en mängd linfärjor som korsar Maas hela tiden fram o tillbaka. Aline har sovit mest hela dagen, det har varit ett riktigt sovareväder, så nu kommer hon att vara vaken hela natten, tur att vi är uppkopplade(tycker hon ja). Glenn har för tredje gången på tre dagar pratat med Damen som skall förvara Ameline Eleonore under vintern och nu är det definitivt bestämt att mannen som sköter kranen kan komma på torsdag kl.10.00, och förhoppningsvis får Ameline Eleonore komma upp på land och vila sig. Imorgon gör vi en kortare etapp och planerar att också försöka fira vår brölloppsdag (20år!). Trots väder och vind så har dagen ändå varit bra och tackvare en kraftig medvind gjorde vi 5knop trots Maas motstånd. 
Våra förväntningar på Maas nästa år då floden heter Meuse istället har skruvats upp efter Glenns samtal med De Gouden Hams Klubbordförande. Floden ändrar då karaktär och blir trängre och byarna blir fler. Det blir något att drömma om i vinter. Förresten, De Goude Ham ligger lite sydost om Nijmegen.

       
  

Godmorron eller.....

Vi vaknar till ett riktigt busväder, regn och ganska mycket västlig vind. Västlig är bra då är det ju iallafall medvind. Vädret är minst sagt växlande, igår Medelhavsvärme och idag höstrusk.
Nu skall vi äta lite gröt och göra oss redo för vår färd på Waal öster ut mot Gorinchem och därefter viker vi av mot floden Maas som kommer att ta oss ända fram till målet, Vierlingsbeek imorgon. Det blir ett nattstopp på vägen. Var vet vi inte i just nu men förhoppningsvis har vi tillgång till nätet och kan berätta mer.

Ha en bra dag!

Nattlig konvoj genom Amsterdam, osv........

22.30 lämnar två besättningsmän skeppet och far mot Härryda, trååkigt... Vi saknar er...
02.10 öppnas första bron för oss och fjorton båtar till börjar sin tur genom Amsterdam. En stilla och vacker färd. Det blir inte mycket sömn denna natt, vi gör dock ett exotiskt stopp för ett par timmars sömn vid några pållare alldeles vid Schiphols flygplats.
08.00 passerar våra konvojkompisar våran liggplats och vi skyndar oss att hänga på.
14.00 knyter vi fast oss i en kanalbrygga i Gouda, en av de vackrare kajplatserna vi haft. Vi strosar i stan.
Idag
10.00 lämnar vi Gouda och hamnar i en trafikstockning 20 små gamla laxfiskebåtar samt ett 20tal gamla bogserbåtar och likn. som är på väg mot Amsterdam och "Sailing Amsterdam" (Tallship Race).
Vi har ju god erfarenhet efter att ha slussat en del i Sverige, Göta Kanal, men idag upptäckte vi att det hade vi ingen användning av här. Slussvaktaren, trevlig men stod med händerna i byxfickorna så långt ned att han kunde klia sig under fötterna och gav oss en massa Gouda tips på Holländska, och ja, vi har den Svenska flaggan hissad. Vi var beredda med den starkaste besättningsmannen på förtampen men han/hon skulle varit på aktertampen. Allt avlöpte bra och slussvaktaren tog sig ett bloss.
14.30 tuffar vi in i hamnen i Dordrecht och möts av en stilig hamnkapten som vänligt möter oss och visar oss "våran" plats. En hamn med mycket stämning och känsla. En fantastiskt mysig och intressant stad, hade gärna stannat en natt till. Dordrecht har en mycket intressant historia och är faktiskt äldre än Amsterdam.
Imorgon skall vi tampas med pråmarna på Waal, en av de flitigast trafikerade vattenvägarna i Holland.

               


Gouda-Dordrecht 16 augusti

Nu har vi kommit fram till Dordrecht, Hollands Venedig, tycker vi! Vi har precis ätit en sen lunch och ska nu gå in till staden och ta oss en välförtjänt kopp kaffe på ett kafé. Resan från Gouda tog ungefär 3 timmar så det var ju en "piece of cake" ;) ...Ute är det 25 grader och lite skyar och vädret känns minst sagt lite kontinentalt, så vi blir väl påminda om målet med denna resan! (dagens bilder kommer senare).

Vi ses!

12-14 augusti Hamndagar i Amsterdam

Gomorron! Det ser ut att bli en härlig dag, vår sista i Amsterdam.
Lee guidade oss genom Amsterdam igår var jätteduktig och trots åska och regn så fullföljde hela gruppen turen. Efteråt fick man lämna en peng för vad man tyckte det var värt. Detta finns i fler städer i Europa och är ett bra sätt att få se stan www.neweuroptours.eu. och de har en sida på facebook där vi nu ligger ute.
Annars har det mest varit att strosa omkring och insupa atmosfären och prata med folk.
Igår träffade vi ett svenskt par med en lite pojke som är på väg att segla jorden runt, spännande. 
www.sy-mazarin.se
Inatt blir det konvoj genom Amsterdam. Men innan dess skall vi försöka ta oss ut ur Six Haven, vi ligger rätt långt in nu efter tre dagar i hamn. Man måste lämna hamnen för klockan tolv. Vi skall lägga oss i den gamla hamnen vid Centralstationen för att vänta på avgång kl.01.00
Ikväll åker Amie och Callum hem med Eurolines buss från Amstel till Köpenhamn och sedan Go by bus buss från Köpenhamn till Göteborg. Det blir en lång resa men billig.



      


Onsdag 11augusti Enkhuizen-Amsterdam

Över Ijsselmeer stävade vi med solksken och lagom sjö i 5knop mot Amsterdam. Vi lämnade Enkhuizen halv elva och anlände Six Haven i Amsterdam kvart i fem. Hamnen ligger bra till och vi kan ta en färja som läger till mitt i stan och kostar ingenting. I hamnavgiften ingår dusch och internetuppkoppling men internet har inte fungerat förrän nu.
Att ligga i denna hamnen är lite speciellt, här finns alltid plats för en båt till och Havenmeester ser till att allt går ordentligt till och packar alla båtar väl. Sen när man skall gå så blir det en väldig omflyttning. Intressant att beskåda och utmanade att delat i.
Idag har vi vandrat omkring på egen hand i Amsterdam och sett en hel del och ätit pannkakor på Amsterdams bästa pannkaksrestaurang. Imorgon skall vi göra promenaderna mer organiserat och delta i en guidad gratis vandring under ca tre timmar.

        

Tis.10 aug. Stavoren - Enkhuizen

När slussportarna öppnades mot Ijsselmeer mötte vi ett bråkigt hav med massa vågor som gjorde mycket gung i båten. Tre stycken i besättningen fick inta horisontalläge och sov sig igenom större delen av resan. Kapten och styrman hade koll på läget. Skönt att komma i hamn och hela besättningen var snart på benen och tog en shoppingtur på stan. Sen kom hällregnet och vi fick skynda oss in i båten. Väl inne under kappellet så dukades födelsedagskaffe och Aline blev firad ännu en gång. Vad gör man när det regnar och man inte kan gå ut? Jo då leker man "gissa vem du är?". Aline hade önskat sig pizza till middag, så det blev ett besök på restaurang. Nu planerar vi vilken väg vi skall ta imorgon för att komma fram till Amsterdam.

             

         


   


sön 7aug- tis 9aug Groningen-Skulenboarch-Stavoren

I söndags lämnade vi Groningen i konvoj för att ta oss förbi alla broar. Allt flöt på och när vi passerat fyra broar fick vi vänta ca 45 min för att komma vidare, vi förtöjde båten i ett träd och en soptunna. Väntan utnyttjade vi till att äta frukost. Kl. 09.30 öppnades broarna, vi hade två att välja på och planen var att ta den högra. Men då får plötsligt Glenn ett infall och säger vi tar den vänstra, det blir en genväg och flexibla som vi är så är det ingen i besättningen som protesterar. När vi passerat bron upptäcker vi att det var inte den kanalen som Glenn hade tänkt och bakom oss ser vi hur bron sakta går ner och att vända i detta läge är inte att tänka på så vi fortsätter en bit till för att se om denna väg kan vara ett alternativ, men det är det inte. Så vi förtöjer i nån förort till Groningen, och får vänta 2 tim på att de skall öppna broarna igen. Kl. 13.15 är vi påväg åt andra hållet igen och kl. 14.00 befinner vi oss på samma ställe som vi åt vår frukost, och nu är det dags för lunch (sen sådan). Vi väntar på att "vår" bro skall öppnas. Kl. 14.30 deltar vi en ny konvoj genom all broar i Groningen, en sevärd resa med mycket att titta på. Att ta sig ut ur Groningen tar ca en tim. Vi stävar på så länge vi kan men till slut blir det stopp vid en bro som är stängd för natten och vi är hungriga. Tur är väl det för när vi precis lagt till kommer hällregnet.
Imorse ringde klockan rejält tidigt för att återta våra missade fyra tim från gårdagen. Men det var det väl värt för det var en fantastikt vacker morgon som också blev en härligt solig dag. Klockan fyra lägger vi till i Stavoren som verkar vara en populär semesterort som liknar Torekov eller Båstad. Vi har badat i Ijsselmeer, det var sötvatten.
Imorgon fyller Aline år och planen är att vi skall över Ijsselmeer till Einkhausen och Hoorn.

                  


Stavoren-stranden nästa!

Nu har vi kommit fram till Stavoren en väldigt fin hamn. Vädret är på topp och vi har beslutat att gå till stranden som ligger en liten bit bort från hamnen...Senare idag kommer massvis med bilder och text om dagens strapatser det vill ni inte missa...jag lovar! 

Vi ses! :)


Lördag 7aug. Hamndag i Groningen

               
Var är Glenn på väg?    Var är min cykel?     Gott grillat


             
MMMM,Grönsaksmarknad           En nöjd tjej


Usikt från sittbrunnen

Nu står regnet som spön i backen och vi diskuterar vad vi skall äta, förmodligen den största frågan idag.
Idag har det största äventyret varit att ta sig runt på cykel utan att förolyckas. Alla cyklar överallt och jag är säker på att här är det fler cyklar än bilar. Och vi har hört att varje person äger minst 2 cyklar. Annars har det varit en stillsam dag, så det finns inte så mycket att berätta.

Imorgon skall vi gå i konvoj med andra båtar genom Groningen för att komma förbi broarna och ut på Princess Margretes Kanal mot Grow. Vi får se om vi stannar i Grow eller om vi går vidare till Lemmer.


Frukost i Groningen

Har precis ätit frukost och löst melodikrysset i hamnen i Groningen. Kommer ligga här idag och kolla runt på stan. Groningen är en utav Hollands största städer, det märkte vi av igår när vi skulle tillbaka till båten efter en liten drink i stan.

Skriver lite om dagens upptäckter senare.


Fredag 6aug. Leer-Groningen

Nu har vi lagt till i Groningen, Holland. En fin hamn med mycket att titta på.
Idag fick vi gå upp med tuppen för att passa broöppning och slussning, men det var inte svårt, solen sken ju från en klarblå himmel och förväntningarna var höga inför vår resa till Holland. Med strömmen åkte vi i mer än 7knop ut i havet innan vi styrde mot Hollands kust
Här på bryggan får Glenn som vanligt genast kontakt med en Holländare som undrar hur vi kommit ända hit utan mast. Han tänkte väl att Vikingar måste ju komma ifrån havet och då måste man ju ha mast. Han hade själv seglat i svenska vatten och var nyfiken på var Öckerö ligger.

Nu kommer det en servitör från en nyöppnad restaurang och vill bjuda oss på smakprov, jättegott.

Hamnavgiften här är lite dyrare än i Tyskland 17 eur men nu har vi ju tillgång till mobilt internet för 2 eur/24tim.


Hamnen i Leer



   Hej då Tyskland, här kommer vi Holland
             Slussa och sen luncha

   I hamn i Groningen och språkar med holändare


3-5 augusti Oldenburg-Leer

Under våran natt i Oldenburg lutade vi oss bokstavligen mot våra ny vunna vänner. Thanks Conny and Arend for yor advice and lending us yor maps.

Efter Oldenburg tillbringade vi många timmar på Kustenkanal, oj vad den var lång och rak. Kl. nio på kvällen stannar vi mitt i ingenstans, där vi hittade en brygga. Detta innan vi slussade ut i Ems för då hade vi inte haft någonstans att lägga till pga av tidvattnet. Stället hette Hebrun och här fanns ett litet hotell från 30-talet som sålde frallor till oss på morgonen.
Efter frukosten gjorde vi dagens goda gärning och bogserade en tysk som fått motorstopp intill bryggan. Sedan  lämnar vi Hebrun och stävar mot Pappenburg, trodde vi ja. Men där kom vi inte intill slussen...vattnet räckte inte rikriktigt till. Så vi fortsatte mot Leer och en hamn som heter Bingum, där fastnar vi i leran och får gunga oss loss. Vi ändrar våran plan ännu en gång....tur att vi är födda flexibla. Och till slut angör vi Leerstad. En fantastiskt mysig liten stad. Så vi beslutar oss för att stanna en extra natt och bunkra innan vi lämnar Tyskland för vårt sista land på resan för i år dvs Holland. Vi har hört att allt är dyrare i Holland. Så nu är båten mer än full med både dryck och mat. Planen för morgondagen är att vi skall komma till Gronningen i Holland. Och nu har vi letat upp en restaurang som erbjuder trådlöst nätverk så att vi kan blogga, för det är såååå roligt när vi får kommentarer. Ses snart.

      
 


Äntligen är vi ute på bloggen igen

29/7 – 2010 Rendsburg-Brunsbuttel

Efter att ha lämnat masten i Marina Schreibers vård, och Glenn följde med masten ända in i lagerhallen och försäkrade sig  om att masten får en bra sovplats till nästa sommar.  Herr Schreiber och Herr Roseman tog väl hand om oss och masten under avmastningen. Avmastningen tog ca 3tim.  Kl. 13.00 avgick Ameline Eleonore utan mast mot Brunsbuttel anlände kl. 17.00 där vi fyllde på matförrådet och tillbringade natten.

30/7-2010 Brunsbuttel- Ottendorf

Kl.14.00 lämnar vi hamnen i Brunsbuttel för att slussas ut i Elbe. Vi slussar i regn och när slussportarna öppnas ser vi ett Elbe med vita gäss, det känns lite läskigt med tanke på att vi nu är utan mast, vilket vi inte är vana vid.  Men allt går bra och vi korsar Elbe för att följa floden på sydsidan mot mynningen och trafiken. Vi går utan för farleden och nära de gröna bojarna för att ha koll på var vi skall gå in till Halderner kanal.  När vi närmar oss inloppet till den lilla hamnen som ligger i anslutning till kanalen får vi följa uppochner vända grönmarkerade sopkvaster (typ. Blåkullakvastar) för att inte fastna i sanden. Vi kommer in i den lilla hamnen och möts av hamnkaptenen (i 80-års åldern) som bor med sin fru i en husvagn alldeles intill. Han har många råd att ge och verkar ha mycket erfarenhet och bestämda uppfattningar om det mesta. Vi planerar att gå vidare nästa morgon. På inrådan av hamnkapten bäst vid 08.00 då vattenståndet skall vara mer än tillräckligt för våran båt. Dels för att kunna lämna hamnen men också för att passera bron vid slussen.

Vi tar en promenad till slussvaktarstugan för att sätta en lapp på dörren om att vi vill slussa imorgon bitti.  När vi återvänder till båten så står den utan vatten och rätt i leran. Det är en märklig upplevelse och vi vet inte riktigt vad vi skall tänka och känna. Detta är något helt nytt för oss.


    


31/7-2010 Ottendorf-Bederkasen

Vi gör loss 07.50 för att upptäcka att vi inte kommer mer än ett par meter från bryggan. Vi hade uppenbarligen väntat för länge och vattenståndet hade börjat sjunka igen. Det var bara att gilla läget så vi tog en promenad in till den lilla byn som lägligt erbjöd en marknad.  Vid 14.15 gjorde vi ett nytt försök och med lite hjälp av Holländska båtgrannar kom vi loss från dyn och tuffade vidare mot slussen. Påväg mot slussen ligger jag på knä böjd och trycker en slang ner i en spann med färskvatten, allt för att slippa ge motorn detta lervatten.

     

Glada och lättade börjar vi nu vår resa på Halderner kanal mot Bremerhaven.  Kl. 18.00 stannar vi för natten i Bederkasen. Vi tar en tur i byn och roar oss på lekplatsen.

1/8-2010 Bederkasen – Bremerhaven

Dagen börjar med en rask promenad och ett härligt väder som lovar sol och värme. Vi går till duschen för att testa en kalldusch, det är ju alltid uppfriskande, efteråt. Vi får också höra det varit kall dusch de senaste 2 dagarna och detta får vi betala, jag tror den dyraste hamnavgiften hittills 19 Euro.

Vi elva tiden lämnar vi hamnen. Amie och Callum väljer att cykla utmed kanalen och kliva på längre fram. Vi har en härlig kanaltur, precis som vi tänkt att den skulle vara. Dvs värme, sol och en långsam resa med naturen alldeles nära. Men oj, nu går det väl lite väl långsamt, Glenn. Och Aline och Nina får upp på däck för att gunga båten från sida till sida för att inte fastna i leran. Antagligen slickar vi precis botten. Båten sticker 1.50 och tiefgang (djupgåendet) i kanalen är 1.50. Så nu blir det inte några kanaler med 1.50 djup, säger Glenn. 

   

Amie och Callum väljer att forsätta cykla efter den första slussen och hoppa på senare. Vilket visar sig inte vara ett alltför smart val. De får svårt att följa kanalen hela vägen och vi hittar ingen brygga att stanna vid. Efter en hel del telefonkonfererande så lyckas vi hitta varandra och de kan kliva ombord med ömmande rumpor.

Kl. 16.30 knyter vi fast oss i City Port i Bremerhaven och sekunden efter glider en bil upp på kajen och mannen i bilen presenterar sig som Hafenmeister och önskar oss välkomna att besöka honom på hans Buro.  Hafenmaister återvänder till sin Buro och hissar den svenska flaggan som en välkomstgest. Vi betalar hamnavgiften som är
6 euro.
Här finns inte någon internetuppkoppling så vi försöker hitta någon på stan.




2/8- 2010 Bremerhaven - Oldenburg
Nu sitter vi i Oldenburg och bloggar på en krog med utsikt över våran gröna båt och kollar hur mycket vatten vi har under kölen. Ser du båten?


RSS 2.0